تا 11 فروردین فرصت داری که با قطعی کردن ثبت نام ، بتونی با شهریه سال 1402 در کلاسهای سال 1403 شرکت کنی .
تابلوی بانک خازن

آشنایی با تابلوی بانک خازن

تابلوی بانک خازن یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در صنعت برق است که قصد داریم در رابطه با آن صحبت کرده و اطلاعات فنی و تخصصی را در رابطه با آن ارائه نماییم. همانطور که می دانیم سلف در بسیاری از انواع تجهیزات الکتریکی نظیر موتورهای الکتریکی، ترانس ها و دیگر لوازم وجود دارد. سلف یکی از تجهیزات الکتریکی بوده که وظیفه آن ذخیره انرژی الکتریکی در میدان مغناطیسی می باشد. لطفا تا انتهای این مقاله از وبسایت آموزشی برق الکترونیک همراه باشید.

وجود سلف در انواع تجهیزات الکتریکی موجب پس فاز شدن و همچنین تولید توان راکتیو در کل ولتاژ شبکه خواهد شد. لازم است بدانید که توان راکتیو در شبکه نیز همانند توان اکتیو در صورت حساب مصرف برق کارخانجات و دیگر واحد های صنعتی محاسبه خواهد شد. توان راکتیو به هیچ وجه برای تجهیزات الکتریکی مفید نبوده و تنها باعث افزایش توان مصرفی در نهایت افزایش هزینه های مربوط به مصرف برق خواهد شد.

به همین دلیل نیز لازم است تا کارخانجات صنعتی از راه های مختلف برای جلوگیری از افزایش توان راکتیو بهره مند شده و آن را کاهش دهند. یکی از بهترین و کارآمد ترین تجهیزات برای کاهش توان راکتیو، تابلوی بانک خازنی است که با اعمال بار پیش فاز در شبکه می تواند حجم قابل توجهی از توان راکتیو را کاهش دهد. افزایش توان راکتیو در شبکه برق همواره مشکلات بسیار زیادی را به وجود خواهد آورد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به افزایش جریان و همچنین افزایش سطح مقطع انواع سیم و کابل اشاره کرد.

در زمانی که بانک خازنی وجود ندارد، همواره تبادل توان راکتیو بین شبکه و سلف ها انجام می گیرد اما در صورتی که یک بانک خازنی به شبکه اضافه گردد، همواره تبادل توان راکتیو بین بانک خازنی و سلف خواهد بود و دیگر این تبادل توان راکتیو به شبکه تحمیل نخواهد شد.

تابلوی بانک خازن  

کاربرد تابلوی بانک خازن

با توضیحاتی که در رابطه با توان راکتیو و بانک خازنی ارائه شد، متوجه شدیم که وجود یک بانک خازن باعث رفع توان راکتیو در شبکه شده و دیگر توان غیر مفیدی در شبکه نخواهیم داشت. به طور کلی کاربرد های تابلوی بانک خازن عبارتند از:

  • کاهش توان راکتیو و در نهایت افزایش توان حقیقی
  • بهینه سازی توان کل شبکه
  • کاهش هزینه های مربوط به مصرف برق
  • کاهش آسیب ها و مشکلات سخت افزاری در شبکه

آموزش تخصصی پیشنهادی ما به شما:

اگر به تابلوسازی علاقه مند هستید ما دوره آموزش طراحی و مونتاژ تابلو برق را به شما پیشنهاد می کنیم. و همچنین دوره  آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی ، آموزش تعمیر موبایل ، آموزش  تعمیر لوازم خانگی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری نیز از دوره های موسسه آموزش برق الکترونیک می باشد.

این موارد ذکر شده به عنوان مهم ترین و اصلی ترین کاربرد های تابلوی بانک خازنی به شمار می آیند. کارشناسان و مهندسان برق معقتدند زمانی که بانک خازنی باعث کاهش توان راکتیو می شود، در نهایت توان حقیقی یا همان توان اکتیو افزایش یافته و همین مسئله نیز باعث افزایش و بهبود عملکرد تجهیزات الکتریکی خواهد شد. علاوه بر آن کاهش توان راکتیو باعث کاهش حجم قابل توجهی از هزینه های مصرف انرژی نیز خواهد شد که این موضوع برای مالکان و صاحبان واحد های صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

 

تابلوی بانک خازن

معرفی اجزای بانک خازن

بانک خازن (تابلو برق خازن) شامل اجزای مختلفی بوده که هر کدام دارای عملکرد خاص و ویژگی های مشخصی هستند که قصد داریم در رابطه با آن ها اطلاعاتی را ارائه نماییم. اجزای اصلی بانک خازن عبارتند از:

  • خازن
  • فیوز
  • کنتاکتور
  • رگولاتور
  • کلید اصلی

در ادامه هر کدام را معرفی کرده و در رابطه با آن ها صحبت خواهیم کرد.

خازن

انتخاب خازن باید براساس نوع شبکه انجام گیرد و به عبارت دیگر برای شبکه های تکفاز باید از خازن تکفاز و برای شبکه های سه فاز از خازن سه فاز استفاده کرد. عملکرد خازن در شبکه کاملا برعکس سلف است و در زمان هایی که سلف توان غیر مفید تولید می کند، خازن اقدام به تولید توان مفید در شبکه می نماید.

فیوز

وظیفه فیوز ها در شبکه حفاظت از خازن ها در برابر افزایش جریان و اتصال کوتاه می باشد و به همین دلیل نیز نقش بسیار حساس و حیاتی در مدار ایفا می کنند. بهتر است در انتخاب فیوز های محافظ خازن نیز دقت کرده و نمونه های مناسب و مقاوم را انتخاب کرد.

کتاکتور

تابلوی بانک خازن

همواره برای اتصال خازن در شبکه و حفاظت از خازن در برابر اتصال کوتاه نیاز به کنتاکتور می باشد. با استفاده از کنتاکتور می توان همواره کنترل اتوماتیک بر خازن ها داشت.

رگولاتور

رگولاتور یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای یک بانک خازنی به شمار می آید و وظیفه آن اصلاح ضریب قدرت در مدار است. به عبارت دیگر کنترل مدار فرمان و همچنین نحوه عملکرد خازن ها به وسیله رگولاتور تعیین خواهد شد.

کلید اصلی

کلید اصلی نیز در تابلوی بانک خازنی وظیفه کنترل و حفاظت از کل مدار را دارد.

سایر دوره های ما به شرح زیر می باشد برای درافت مشاوره و ثبت نام با ما در تماس باشید:

دوره های تعمیرات ما:

آموزش تعمیرات ماشین های اداری ، آموزش تعمیرات ساعت ، آموزش تعمیرات یخچال و فریزر ، آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی ، آموزش تعمیرات ماکروفر

دوره های برق:

آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش نصب درب اتوماتیک ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب سانترال ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب اعلام حریق ، آموزش نصب تعمیر نگهداری آسانسور ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب درب شیشه‌ای اتوماتیک

و دوره در زمینه تاسیسات:
آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش نصب کولر گازی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *