تا 11 فروردین فرصت داری که با قطعی کردن ثبت نام ، بتونی با شهریه سال 1402 در کلاسهای سال 1403 شرکت کنی .
مراحل تست یک ترانس

مراحل تست یک ترانس

در این مقاله قصد داریم در رابطه با مراحل تست یک ترانس و یا ترانسفورماتور صحبت کرده و اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با آن ارائه نماییم. همانطور که می دانیم ترانس و یا همان ترانسفورماتور یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی به شمار می آید که از دو عدد سیم پیچ و یک هسته فلزی تشکیل شده است.

برای تست ترانس از کجا شروع کنیم؟

به طور کلی وظیفه و کاربرد ترانس در صنعت برق کاهش و یا افزایش ولتاژ به صورت پلکانی می باشد. در حال حاضر می توان انواع ترانس را در ابعاد و شکل های گوناگون در صنعت مشاهده کرد که مورد استفاده قرار گرفته و از کاربرد بسیار گسترده ای برخوردار می باشند. هر صنعتی که قصد استفاده و نصب ترانس را دارد، باید از این موضوع آگاه باشد که قبل از نصب ترانس انجام آزمایش ترانس و یا همان تست ترانس یک امر حیاتی و الزامی می باشد. علاوه بر آن لازم است تا تست یک ترانس توسط مهندسین باتجربه برق و با استفاده از ابزار و تجهیزات هوشمند و بسیار دقیق انجام گیرد. فرآیند تست یک ترانس باعث می شود تا کارشناس برق از عملکرد صحیح ترانس از نظر مشخصه های الکتریکی، مکانیکی و حرارتی کاملا اطمینان حاصل نماید.

 

مراحل تست یک ترانس که باید توسط کارشناس برق به صورت دقیق و با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوص انجام گیرد عبارتند از:

  1. تست نسبت تبدیل (RATIO)
  2. تست مقاومت عایق (MEGGER)
  3. تست تپ چنجر (TOP CONTINUE)
  4. تست مقاومت(RESISTANCE)
  5. تست جریان بی باری(NO-LOAD)
  6. تست اتصال کوتاه(SHORT CIRCUIT)
  7. تست شار مغناطیسی(MAGNETIC)
  8. تست تانژانت دلتا(TAN-DELTA)
  9. تست گروه برداری (VECTOR-GROUP)

در ادامه هر کدام از انواع تست های نام برده شده را به صورت دقیق و مفصل معرفی کرده و اطلاعات کاملی را در رابطه با آن ها ارائه خواهیم کرد.

مراحل تست یک ترانس

مراحل تست یک ترانس

تست نسبت تبدیل (RATIO)

برای انجام این تست لازم است تا به سیم پیچ اولیه یا سیم پیچ ثانویه در ترانس ولتاژ داده و سپس ولتاژ مقابل هر کدام را اندازه گیری نمود. به طور مثال در صورتی که به سیم پیچ اولیه ولتاژ داده می شود، باید ولتاژ سیم پیچ ثانویه مورد اندازه گیری قرار گیرد. همواره در ترانس هایی که از عملکرد کاهنده ولتاژ و جریان برخوردار هستند، در صورتی که ولتاژ ورودی به سیم پیچ اولیه 380 ولت باشد، ولتاژ در سیم پیچ ثانویه باید بین 100 تا 180 ولت باشد. البته این میزان ولتاژ به عوامل مختلفی نظیر نوع ترانس و تپ های آن نیز بستگی خواهد داشت.

آموزش تخصصی پیشنهادی ما به شما:

 آموزش برق ساختمان

تست مقاومت عایق (MEGGER)

تست مقاومت عایق یا همان تست میگر یکی از متدول ترین مراحل تست یک ترانس به شمار می آید. تست عایق مقاومت در اصل اقدام به اندازه گیری کیفیت عایق درون ترانسفورماتور می نماید. برای اندازه گیری مقاومت عایق به یک ابزار تحت عنوان مگومتر نیاز است. عملکرد مگومتر تا حدود زیادی مشابه به مولتی متر است. به طور کلی اندازه گیری های زیر باید در این تست انجام شوند:

  • LV/HV
  • HV+E/LV
  • LV+E/HV

اندازه گیری ها باید در زمان های 15 ثانیه، 60 ثانیه، 5 دقیقه و 10 دقیقه انجام گیرد. لازم است بدانید که در این تست همواره در سر سیم پیچ های اولیه و ثانویه اتصال کوتاه رخ خواهد داد.

اموزش تعمیر بردهای الکترونیکی

تست تپ چنجر (TOP CONTINUE)

برای انجام تست تپ چنجر لازم است تا به سیم پیچ اولیه ولتاژ 380 ولت داده شود و سپس با استفاده از ولت متر آنالوگ اقدام به اندازه گیری ولتاژ در سیم پیچ ثانویه نمود. لازم است در این تست همواره در زمان تغییرات تپ ها اقدام به بررسی انحراف عقربه در هر سه فاز نمود.

تست مقاومت(RESISTANCE)

نحوه انجام تست مقاومت به این شکل است که ابتدا باید یک ولتاژ دی سی را در اتصال مثلث به سر هر کدام از فاز ها و نول ها و در اتصال مثلث به هر دو فاز تزریق نموده و سپس اقدام به اندازه گیری مقدار جریان نمود. کارشناسان معتقدند بهتر است این تست در آخرین مرحله انجام گیرد.

تست جریان بی باری(NO-LOAD)

برای انجام این تست باید ولتاژ به سیم پیچ اولیه در حالی داده شود که سیم پیچ ثانویه مدار باز باشد و سپس جریان آن را اندازه گیری نمود. برای سیم پیچ ثانویه نیز می توان این تست را به همین شیوه انجام داد.

تست اتصال کوتاه (SHORT CIRCUIT)

انجام این تست نیز باید با انجام فرآیند اتصال کوتاه در سیم پیچ ثانویه صورت گیرد و سپس اقدام به اندازه گیری و ثبت مقدار جریان پس از اتصال ولتاژ 380 ولت به سیم پیچ اولیه و ثانویه می کنیم.

تست شار مغناطیسی(MAGNETIC)

شیوه اجرای این تست به این منوال است که در اتصال ستاره باید به تمامی سر های فاز و نول ولتاژ تک فاز داده و سپس اقدام به اندازه گیری جریان و همچنین ولتاژ طرف مقابل سیم پیچ ترانس می کنیم.

تست تانژانت دلتا(TAN-DELTA)

در این تست نیاز به یک دستگاه خاص بوده تا بتوان با استفاده از آن تمامی حالت های مختلف در ترانس را مورد ارزیابی قرار داده و همچنین اقدام به اندازه گیری ظرفیت خازنی در هر نقطه از ترانس نمود.

لینک مرتبط : آموزش سیم پیچی

آموزشگاه برق الکترونیک دوره های آموزشی متعددی را برگزار میکند. از بین تمام آنها میتوان به دوره های آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات برد ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش کولر گازی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش سیم پیچی و … اشاره کرد. برای مشاهده تمام دوره ها می توانید از صفحه اصلی سایت آموزشگاه برق دیدن فرمایید.

محبوب ترین دوره های آموزشی ما در آموزشگاه برق الکترونیک شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش  تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری و… می‌باشد برای مشاهده سایر دوره‌های ما و همچنین هزینه برای ثبت نام دوره ها به صفحه شهریه دوره‌ها مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *