تا 11 فروردین فرصت داری که با قطعی کردن ثبت نام ، بتونی با شهریه سال 1402 در کلاسهای سال 1403 شرکت کنی .

پل های لحیم چیست و چگونه می توان از آن ها در طراحی PCB جلوگیری کرد

در این مقاله می خواهیم برای شما از پل های لحیم بگوییم و همچنین شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید از وجود آن ها در طراحی PCB جلوگیری کنید.

در شمال آزوسا در ایالت کالیفرنیا، یک پل وجود دارد که با یک معماری عجیب رو به رو است و تنها مشکل این است که به جایی منتهی نمی شود و پروژه جاده ای که زمانی بخشی از آن بود به دلیل جاری شدن سیل تقریبا یک قرن پیش متوقف شد.

طراحان مدار، به نوبه خود آرزو می کردند که پل های آ نها به جایی نرسد و متاسفانه باید گفت که پل های لحیم کاری معمولا برای اتصال بدترین چیزها تشکیل می شوند و زمانی که ایجاد می شوند نیز مشکلاتی را برای پروژه به وجود می آورند که باعث ریسکی شدن پروژه می شود.

پل های لحیم چیست؟

هنگامی که دو نقطه از روی مدار که در جهت اتصال الکتریکی بهم دیگر متصل نشده اند و نیاز به اتصال دارند، یک اتصال لحیم بین آن ها ایجاد می شود و به طور خاصی توسط لحیم کاری در بالای ماسک لحیم PCB متصل می شوند تا پیوند آن ها صورت بگیرد و با این کار یک بسته کوتاه الکتریکی ایجاد می کند که بسته به آنچه که دو نقطه برای هم طراحی شده اند، می تواند انواع خرابی ها و مشکلات سیمی را بازسازی کند.

چه عواملی باعث ایجاد پل های لحیم کاری می شود؟

پل های لحیم کاری می تواند در اثر بسیاری از موارد ایجاد شوند که به استنسیل های خمیری لحیم کاری بد یا ثبت کردن و قرار دادن خطوط مونتاژ کثیف یا تکنیک های دستکاری مختلف و دست و پا گیر که باعث ایجاد مشکلاتی می شود، می توان اشاره کرد.

لحیم به طور طبیعی می خواهد به سمت فلز گرم شود یا دیگر لحیم کاری شده را ذوب کند و بسیاری از مراحل مونتاژ صفحه مدار چاپی به این واقعیت متکی هستند.

آموزش تخصصی پیشنهادی ما به شما:

آموزش تعمیرات برد الکترونیکی

هنگامی که پل های لحیم کاری جریان می یابد، تنش سطحی زیادی دارد، بنابراین تمایل دارد در جایی که متعلق به آن ختم می شود و هر چیزی که آن گرایش طبیعی را مختل کند و می تواند منجر به پل شود که به آن پل های لحیم می گویند.

پل های لحیم

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، اجزای درون سوراخ به دلیل سازه های پین ها و سوراخ های اندود شده و روند لحیم کاری موج که اغلب برای مونتاژ آن ها استفاده می شود، دچار پل های لحیم می شوند.

برای جلوگیری از به وجود آمدن پل های لحیم کاری چه کاری می توانید انجام دهید؟

در حالی که هیچ راهی برای تضمین وجود نقشه های لحیم کاری بر روی تخته های مدار خود وجود ندارد اما در طراحی و آماده سازی خود می توانید چندین کار کلیدی انجام دهید تا خطر به وجود آمدن پل های لحیم کاری خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

(برای شرکت در دوره آموزش سیم پیچی لطفا با کارشناس آموزشگاه برق و الکترونیک تماس بگیرید. 02166426156)

از اندازه مناسب سرب برای قطعات سوراخ دار استفاده کنید

اجزای سوراخ دار با سیم های بسیار طولانی می توانند باعث ایجاد پل های لحیم شوند.

طول صحیح سرب برای برنامه شما بستگی به اندازه و ضخامت PCB شما، اندازه و جرم کامپوننت و نوع لحیم کاری شما برای استفاده از آن دارد.

از اندازه سوراخ و قطر درست برای قسمت های سوراخ شده استفاده کنید

بسیاری از پل های لحیم کاری در نتیجه سوراخ ها و یا لنت های سطح بسیار بزرگ هستند و یک حلقه حلقوی بسیار بزرگ باعث کاهش فاصله بین سطوح لحیم کاری دو پین مجاور می شود.

این کاهش فاصله، به ویژه در عمل پل های لحیم کاری موج، خطر ابتلا به پل های لحیم کاری را به شدت افزایش می دهد. بنابراین صفحه های داده را دنبال کنید تا اندازه صحیح آن را با سوراخ و پد اندازه گیری کنید.

طراحی به بالاترین سطح تولید ممکن

طراحی برای تولید، هم برای اجزای سطح نصب شده و هم از طریق سوراخ کاربرد دارد و با توجه به ابعاد و فاصله های الگوهای زمین برای قسمت های شما، به سهولت تولید مربوط می شود.

IPC (انجمن اتصال صنایع الکترونیک) استانداردهای صنعت را برای طراحی و مونتاژ PCB منتشر می کند و آن ها سطح A را به عنوان سطح مطلوب برای تولید عمومی تعریف کرده اند.

در بعضی از طرح ها فضای بسیار کوچک غیرقابل اجتناب است اما در بسیاری از طرح ها بسیار قابل اجتناب هستند.

بهترین روش در اینجا پرهیز از استفاده از قطعات غیر ضروری یا فاصله های تنگ و کوتاه است.

پل های لحیم

01005  parts

به درستی از ماسک لحیم کاری استفاده کنید

ماسک لحیم کاری پوشش در بالای PCB است که در همه جا اعمال می شود که لحیم کاری مورد نظر به شدت آسیب نبیند.

پل های لحیم کاری در واقع نمی خواهد به ماسک لحیم کاری پایبند باشد و چنین چیزی را نمی خواهد که در بیشتر موارد نوعی اپوکسی و یا به زبان انگلیسی epoxy است.

ماسک لحیم کاری باید در همه جا بخصوص بین پین اجزای شما اعمال شود.

عدم استفاده از ماسک لحیم کاری بین پین ها، چه به صورت هدفمند و چه ناخواسته، خطر پل های لحیم بالایی را برای شما ایجاد می کند.

Fiducial را روی PCB خود قرار دهید

علائم Fiducial دقیقا نشانگرهایی هستند که شما در طراحی PCB خود قرار داده اید تا به یک دستگاه خودکار اجازه دهید PCB خود را پیدا کند و قرار دادن هر قسمت روی صفحه خود را تراز کند.

IPC سه علامت fiducial را پیشنهاد می کند، دوتا از آن ها در گوشه مقابل و دیگری در گوشه دیگر.

بیشتر مکان های اسمبلی PCB فقط در گوشه های مخالف این دو را قبول می کنند.

استفاده از علائم fiducial ضعیف، خطر قرارگیری قطعات نامناسب را افزایش می دهد، که به نوبه خود خطر پل های لحیم کاری را افزایش می دهد.

 با یک مکان های اسمبلی PCB با کیفیت بالا کار کنید

شما ممکن است روند تولید را نتوانید به درستی کنترل کنید اما شما باید دقت داشته باشید که با چه کسی کار می کنید که توانایی کنترل داشته باشد.

از آنجا که بیشتر دلایل ایجاد اتصال لحیم در مراحل ساخت قرار دارد، کار با یک سازنده قرارداد که می داند چه کاری انجام می دهد بسیار مهم است.

پل های لحیم

ما در آموزشگاه برق الکترونیک علاوه بر آموزش بردهای الکترونیکی به آموزش‌‌ های مختلف در زمینه برقی می‌پردازیم. برای در تماس باشید. کلیه آموزش های ما به شرح زیر است:

دوره های تعمیرات ما:

آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات ماشین های اداری ، آموزش تعمیرات ساعت ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی

دوره های برق:

آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش مونتاژ تابلو برق ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب سانترال ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب اعلام حریق ، آموزش نصب آسانسور

دوره در زمینه تاسیسات:
آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش نصب کولر گازی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *